Friday 20 July 2012

MENGENAL LIAN - CARA LAIN


Contoh scaling untuk melodic minor

Lian itu laluan. Lian itu guru. Lian itu jambatan. Lian itu Latihan Istiqamah Anggota Nafas. Dan macam-macam lagi. Bahasa orang lama-lama yang penuh seni.

Ni pulak setakat apa yang kawan faham tentang lian. Untuk pengamal lian yang main muzik, lagi senang faham gamaknya.

Lian itu ibarat music scale. Scale ada macam-macam. Ionian, Dorian, Diminished, Melodic. Contoh mudah, kita ambik scaling 'C major'. Nak lagi mudah, kita ambik scaling 'C pentatonic major'.

Dengan menggunakan scale ni, untuk apa-apa situasi lagu yang menggunakan rhythm section C-Am-F-G atau Am-G-F-E, kita boleh menggoreng sepuas hati tanpa sumbang, selagi berpandukan scale 'C major' tadi. Lupa, 'C major' dan 'A minor' berkongsi scaling yang sama. Nak lagu ceria boleh, macam lagu 'Mat Ganja' atau lagu sayu-sayu pun boleh, berbekalkan asas kita dengan scaling tadi. Jadi, note yang ditekan tak semestinya mengikut tangga do-re-mi-fa-so-la-ti-do. Boleh juga ditunggang-terbalikkan jadi mi-fa-ti-do-re-la, ikut suka lah. Ditambah lagi dengan skill-skill lain macam vibrato, slide, bend, tapping untuk menyedapkan rasa.

Begitu juga lian, dalam pandangan kawan.

Lian itu ibarat scale, sebagai panduan untuk kita berlatih kefahaman. Note yang digunakan tu, adalah senjata lapan kita. Jadi pusing tang mana pun, selagi berpandukan lian, insyaAllah perbuatan tak sumbang. Sumbang pun, ada menyumbangkan peranan dalam pergerakan kita.

Errr....Boleh faham ke? Ke lagi menyusahkan?

No comments:

Post a Comment