Saturday 21 July 2012

LOGIK TAK LOGIK?

Allahyarham Pak Andak Wahab dan Ayahanda Hj. Hasyim


Selamat berpuasa untuk hari yang kedua!

Alhamdulillah. Berkesempatan kita melangsungkan ibadah puasa untuk hari ini. So, macam mana pulak dengan latihan kita? Harapnya semakin berpuasa, semakin bersemangatlah ye..

Dulu, kawan selalu jugak memikirkan tentang satu hal ni - Logik atau tak?

Logik atau tidak sesuatu buah? Logik atau tidak tari silat? Logik atau tak kuncian diaplikasikan pada orang yang berjasad lebih besar dan gagah dari kita? Dan banyak lagi. Benda yang orang tua-tua tak suka kat orang muda kot, banyak sangat soalnya. Tapi bukan untuk guru-guru kita. Guru-guru kan suka kalau murid rajin bertanya. Bertanya kan kunci kepada ilmu pengetahuan.

Kebanyakan persatuan silat mewujudkan sebuah sistem yang dipanggil silibus (atau nama-nama lain mengikut perguruan) untuk memudahkan murid-muridnya belajar satu persatu. Bila tamat satu peringkat, diadakan ujian untuk menguji kefahaman dan penguasaan murid akan satu-satu silibus. Biasalah ni, kat sekolah pun ada exam kan.

Namun yang menjadi permasalahan, silibus-silibus itu dihafal, bukan dihayati. Maka yang kita lihat, sesuatu perbuatan menjadi rigid, kaku. Nampak berseni perbuatan, tapi isinya................

Salah guru ke? Bagi kawan, tidak. Totally, salah pengamal tu sendiri. Mengejar bengkung, mengejar pelajaran tanpa cuba menguasai. Maka, bila berlaku situasi yang memerlukan ilmu senibeladiri dipakai, koboilah jadinya. Mana entah elakan 1, mana buah kunci 8, mana pukulan 3.

Sebab tu, kefahaman itu penting. Logik datang dari kefahaman dan penguasaan. Kawan secara peribadi melihat permainan buah pukul, mana-mana aliran dan cabang sekalipun adalah logik.Sebabnya? Silibus yang tak terlalu banyak, dan tak dibuat-buat untuk dibanyakkan. Apa yang ada dalam setiap pergerakan ada asasnya, ada sebabnya, ada buahnya.

Tapi kawan tidaklah menidakkan permainan lain. Ye, kawan akui, dulu kawan skeptik pada permainan silat pulut. Bertari-tari, bila nak pukul? Tapi sekarang, makin hari kawan makin nampak, bisanya buah pukulan yang terselit dicelah-celah bunga dan daun silat tari. Dulu kawan tak nampak peri pentingnya buah-buah kuncian dalam silat, walhal dalam pergerakan mengunci itu sendiri ada pukulan.

Pendek kata, logik tak logik tu kita sendiri yang tentukan. Jawapannya ada pada latihan.

Nak buat kamiran dalam matematik tambahan, sikit punya azab kalau setakat tengok formula je kan?


Apa kejadahnya menatang ni? Bayangkan formula di atas ni adalah 'lian' yang kita pelajari. Contohnya untuk silibus dalam Lian Padukan, Lian 1. 

Kalau setakat tengok orang buat dalam Youtube, kemudian kita hafalkan pola pergerakannya selak sana, selak sini, kita tau ke apa aplikasinya? Sama macam formula di atas. Kalau setakat hafal, tapi tak buat latihan, masuk exam setakat boleh tulis formula je lah.

Latihan. Kena banyak latihan. Baru datang logik bagi setiap pergerakan, perbuatan.

No comments:

Post a Comment