Saturday 21 July 2012

RAIKAN PERBEZAAN


Dalam tahun 2009, kawan ada menyertai sebuah seminar pelancongan anjuran kerajaan negeri Selangor dan Tourism Selangor. Tahun itu, tema bagi sambutan Hari Pelancongan Sedunia ialah 'Celebrating Diversity'. Meraikan perbezaan atau kepelbagaian, bak kata orang Banjar.

Bagi yang rajin subscribe Majalah Seni Beladiri, quote utamanya adalah 'Bersatu Dalam Beladiri'.

Allah s..w.t mengurniakan kita dengan pelbagai ilmu untuk kelangsungan hidup di dunia, sebagai persiapan untuk ke akhirat. Kawan kecilkan skop, ilmu beladiri. Subhanallah, terlalu banyak. Dari seIslamik Silat sampai ke Yahudi Krav Maga. Terlalu banyak untuk disenaraikan.

Dalam Islam sendiri, kita diwajibkan untuk menjaga amanah Allah iaitu agama, nyawa, harta, maruah, dan keluarga. Untuk menjaga setiap satu itu perlukan ilmu. Maka manusia-manusia terpilih diilhamkan untuk menyusunkan pola pergerakan mempertahankan diri dari sebarang ancaman.

Dan semua itu menggunakan senjata lapan dan tulang empat kerat. 

Maka, kenapa nak digaduhkan setiap perbezaan, sedangkan asal perbuatannya sama. Menumbuk dengan tangan, menendang dengan kaki, menyiku dengan siku dan melutut dengan lutut.

Raikanlah perbezaan. Hargai setiap persamaan. Kita bukan lagi di zaman siapa kuat. Asli tak asli juga bukan pertikaian untuk berdebat mana yang logik untuk diaplikasi. Asal boleh pakai, pakai.

Sebab tu kawan suka baca tulisan-tulisan mendiang Bruce Lee. Memandangkan mendiang memang lulusan falsafah, ayat-ayatnya tersusun dan mudah difahami untuk dihayati. "Be like water", "a punch is a punch and a kick is a kick", "i'm afraid of one who kicking 10000 times" dan macam-macam lagi, melambangkan mendiang terbuka dalam membiacarakan disiplin ilmu beladiri. Tok-tok kita pun banyak yang lagi hebat. Kita je tak rajin nak mengaji.

Raikan perbezaan. Mungkin ada yang kurang pada kita, ada pada hak orang lain. Yang lebih pada kita mungkin kurang pada orang lain. Sama-sama belajar.

Hidup ni kalau malas nak belajar, kawan pun tak tau nak cakap camne lagi. Malas nak cakap....

No comments:

Post a Comment