Tuesday 24 July 2012

BERSIANG-SIANGLAH SELALU, JANGAN BERMALAM


"Pukul jangan biar bermalam."

Itu antara pesanan keramat dari guru-guru silat, terutama aliran buah pukul. Pesan yang selalu dipanjangkan oleh Ayahanda Hj. Hasyim. 

Bagi orang yang agak asing dengan permainan buah pukul macam kawan, asalnya terkebil-kebil juga. Apa benda 'jangan bermalam' tu?

Kawan pun tak reti nak maksudkan 'jangan bermalam' ni secara literasi. Jadi ikut faham kawan, bila datang pukulan, jangan sekadar tepis sahaja. Tepis dan terus lapis. Lapis berkali-kali. Kalau kita pula yang mendulu memukul, jangan pukul sekali saja. Pukul berkali-kali.

Sebab tu ada disebut oleh pandai buah pukul, "hendaklah mendulu, janganlah menunggu...bertalu-talu jangan tualu.."

Biasa kita tengok dalam drama-drama yang ada aksi pergaduhan, bila samseng menumbuk hero, hero akan menangkis tumbukan samseng sambil mengelak, kemudian baru hulur penumbuk. Jadi ada tiga kerja dilakukan dalam tiga gerak. Menangkis, mengelak dan menumbuk.

Dalam permainan buah pukul, setakat apa yang kawan alami, tidak begitu. Sebagai contoh, apabila kita menyorong penumbuk pada lawan, lawan bertindak menangkis tumbukan kita. Kita terus melapis tangkisan lawan dan terus-menerus menghantar serangan ke arah lawan. Sama juga apabila kita menanti serangan, sebaik tumbukan lawan memasuki zon pertahanan kita, kita terus menitik tumbukan lawan dan terus menerus menghantar serangan kepada lawan. Makan dalam gerak.

Yang mudah, kita mudahkan.

Tapi.... cakap memang mudah. Buatnya tu yang payah.

Sama-samala kita usaha berlatih ye. InsyaAllah, tak dapat sekarang, dapat akan datang....

Kalau dah sama-sama lawan melapis, camne pulak? mmmmmmm...

"Pat-pat siku lipat......."


No comments:

Post a Comment