Saturday 28 July 2012

LAIN NAMA, LAIN KAEDAH, TAPI ILMUNYA SAMA


Ayahanda Dr. Hj Hasyim menerangkan aplikasi Lian Tasbih yang dicipta oleh beliau


Dato' Pak Andak Majid dari Pusaka Gayung dengan kaedah Seni Cindai

Kawan suka melihat kepelbagaian aliran yang ada di dunia ini. Kita pun hidup di zaman serba segalanya di hujung jari. Nak tau itu ini, Google saja.

Kawan tertarik dengan suatu seni yang menggunakan senjata yang bersifat fleksibel. Kalau dalam Silat Seni Gayong Dato' Meor Rahman, perguruan itu cukup dikenali dengan Seni Cindainya yang ampuh. Sejak keluar Nat Geo, lagi bertambah gah permainan itu.

Dalam Seni Gayong Dato' Meor Abd. Rahman, Seni Cindai merupakan silibus peringkat atasan. Mengikut cerita kawan-kawan kawan, permainan cindai ini untuk pengamal yang matang, kerana permainannya yang merbahaya, jerut-menjerut dan pukul memukul. Belum masuk tentang Seni Cindai Basah. Itu, cerita lain..

Bagaimana pula dalam buah pukul? Pun ada juga. Cuma mungkin lain nama, istilah, penyampaiannya. Namun matlamat ilmu tetap sama, iaitu pukul-memukul dan jerut menjerut.

Dalam Lian Padukan, Ayahanda Hj. Hasyim telah diilhamkan untuk mencipta kaedah Lian Tasbih. Selain tasbih boleh dijadikan sebagai senjata rohani umat Islam, tasbih juga boleh dijadikan senjata yang ampuh. Dengan kaedah liannya yang tersendiri, tersembunyi permainan pukul-memukul dan jerut-menjerut mengikut dasar buah pukul. Namun untuk dijadikan senjata, tasbihnya harus 'lain sikit' dari tasbih kebiasaan. Nak tahu lanjut, rujuk Ayahanda Hj. Hasyim atau guru-guru khatam yang lain. 

Dari pemerhatian kawan, Seni Cindai dan Lian Tasbih ini boleh diadaptasi ke lain-lain peralatan yang fleksibel sifatnya seperti rantai, tali, kain, tali pinggang, tudung, dan lain-lain. Tinggal lagi kita mengambil kaedah geraknya dengan guru dari aliran-aliran yang diminati. Kawan percaya, seni beladiri lain juga ada kaedah seperti ini.

Lain nama, lain kaedah, tapi matlamat akhir ilmunya sama. Bak kata Allahyarham Guru Pak Mat Kedidi, "tertakluk pada akal budi bicara."

No comments:

Post a Comment